Blog
Co to i dla kogo jest piecza zastępcza?
Już od września ruszamy w Centrum Wspierania Relacji z konsultacjami indywidualnymi oraz grupami wsparcia dla rodziców zastępczych, jak również ze spotkaniami grup rówieśniczych dla dzieci i młodzieży znajdujących się w pieczy zastępczej. Z tego względu ważne wydaje nam się przybliżenie tematu rodzicielstwa zastępczego. Najważniejsze informacje znajdziecie właśnie w tym wpisie.
Czym jest FOMO, czyli lęk przed wypadnięciem z obiegu
Na początek warto zdefiniować czym w ogóle jest FOMO (Fear Of Missing Out). Jest to nadmierne spędzanie czasu w wirtualnym świecie – lęk przed tym, że podczas naszej nieobecności w mediach społecznościowych umkną nam istotne informacje i nie będziemy na bieżąco. Definicja również odnosi się do odczuwania strachu, że życie towarzyskie innych jest lepsze od naszego.
O zjawisku niesprawiedliwości poznawczej
Tworzenie pojęć i nadawanie znaczeń pomaga nam w zrozumieniu świata dookoła nas. Raz na jakiś czas jednak warto przyjrzeć się naszym interpretacjom rzeczywistości, by sprawdzić jaki wpływ wywierają one zwrotnie na realia, w których żyjemy. Dobrym przykładem jest tu pojęcie “autyzm”, które od momentu powstania, aż do końca XX wieku było kojarzone z patologią. Dopiero w 1998 roku australijska socjolożka Judy Singer stworzyła zupełnie nowy sposób patrzenia na to zjawisko. Takim sposobem, nową kategorią interpretacyjną stała się neuroróżnorodność.
Wakacje – co można zrobić z dodatkowym wolnym czasem w tym okresie?
Zakończenie roku przynosi wiele radości dzięki przerwie od nauki, ale także dużo wolnego czasu. Czasami zarówno rodzice, jak i dzieci oraz młodzież zastanawiają się co można zrobić z pojawiającym się dodatkowym czasem wolnym. Z tego względu przygotowaliśmy kilka pomysłów aktywności, które można wykorzystać w tym wakacyjnym czasie.
Dobre praktyki dla specjalistów pracujących z osobami w spektrum autyzmu cz. 2
Dzisiejszym wpisem wracamy do tematyki dobrych praktyk dla specjalistów pracujących w obszarze zdrowia psychicznego, szczególnie z osobami w spektrum autyzmu. Poniższe wskazówki do pracy pomogą rozplanować działania pracę w taki sposób, żeby było to jak najbardziej komfortowe dla osób korzystających ze wsparcia.
Dobre praktyki dla specjalistów pracujących z osobami w spektrum autyzmu cz. 1
W dzisiejszym wpisie zachęcamy Was do zapoznania się z dobrymi praktykami dla osób pracujących w obszarze zdrowia psychicznego, a w szczególności tych pracujących z osobami w spektrum autyzmu. Odpowiednia edukacja oraz wrażliwość na potrzeby osób autystycznych są kluczowe, aby nawiązać z nimi dobrą relacje, np. terapeutyczną. Na co zatem należy zwracać uwagę, będąc specjalistką_ą zajmującą_ym się zdrowiem psychicznym?
O zjawisku parentyfikacji
W ostatnim czasie w mediach masowego przekazu coraz więcej zaczęto mówić o zjawisku parentyfikacji. Wielu rodziców pragnie uważnie wychowywać własne dzieci i nie popełniać błędów, które w ich opinii mogli popełniać ich rodzice. W tym artykule chcemy przybliżyć powyższy termin, a także wskazać te zachowania dziecka, które pozwalają nam parentyfikację rozpoznać.
Dostosowanie procesu edukacji do potrzeb osoby – na czym tak właściwie polega?
Dostosowanie procesu edukacji dla osób z niepełnosprawnością i innymi odmiennościami rozwojowymi, wydaje się być obecnie prężnie rozwijającą się dziedziną. Kadra pedagogiczna wydaje się coraz częściej zwracać uwagę na indywidualne potrzeby dziecka w kontekście edukacyjnym. Pomimo wzrastającej motywacji, określenie odpowiednich dostosowań nie jest jednak sprawą prostą. O tym dlaczego tak jest opowiada ten wpis.
Pożądane cechy psychoterapeutki, psychoterapeuty – czy doświadczenie jest przeceniane? – część 2
Dzisiaj wracamy do tematu znaczenia doświadczenia specjalisty w pracy psychoterapeutycznej. Ostatnio wskazaliśmy na fakt, że duże znaczenie w procesie terapeutycznym ma relacja terapeutyczna. W czynnikach, które są znaczące dla jej rozwoju nie uwzględnia się raczej doświadczenia specjalistki. Nie oznacza to jednak, że nie jest ono tematem, który często jest poruszany w literatur
Pożądane cechy psychoterapeutki, psychoterapeuty – czy doświadczenie jest przeceniane? – część 1
Dzisiaj temat niezwykle ważny, szczególnie dla osób, które miały już kilka podejść do psychoterapii i nie trafiły na TĘ osobę. Mamy nadzieję, że tekst okaże się przydatny, tym bardziej, że bazuje na sprawdzonych źródłach naukowych, a nie naszych intuicjach.
Dysleksja rozwojowa w szkole
Dysleksja rozwojowa to termin, który wskazuje na występowanie odmienności w sposobie uczenia się, związanego z umiejętnościami czytania i pisania. Do tej pory interpretowany był on w kategorii deficytu czy zaburzeń i w tym języku jest też opisywany. W Polsce dominuje narracja na temat dysleksji, właśnie w ten sposób ją przedstawiająca. Czy możemy na nią patrzeć inaczej?
Wpływ środków masowego przekazu na samoocenę
Środki masowego przekazu, telewizja, radio, internet, a obecnie media społecznościowe, mają zdecydowany wpływ na to, jak postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość, ale również, a może przede wszystkim na to, jak postrzegamy siebie. Na przestrzeni lat pewne wzorce były wyznaczane przez kulturę, a spełnianie tych standardów lub chociaż dążenie do nich dawało nadzieję na akceptację przez społeczeństwo.
Pokój terapeutyczny – czy aranżacja przestrzeni ma znaczenie?
Przestrzeń i pomieszczenia, w których się znajdujemy wpływają na nasze samopoczucie oraz funkcjonowanie. W pracy psychoterapeutycznej często stawiamy sobie pytanie jak możemy wykorzystać oraz zaaranżować przestrzeń, aby wpływała pozytywnie na spokój, poczucie bezpieczeństwa oraz skupienie osób zgłaszających się po wsparcie
Depresja – kilka ważnych informacji
Depresja jest powszechnie występującym kryzysem zdrowia psychicznego, jednak w dalszym ciągu świadomość naszego społeczeństwa na jej temat wydaje się być niska. Nie należy jednak ignorować pojawiających się symptomów, a konsultować je z odpowiednim specjalistą. Poniżej przedstawiamy kilka istotnych faktów na temat depresji.
Feminatywy – czy jest sens je wprowadzać?
W ostatnich latach o feminatywach zrobiło się w społeczeństwie polskim dość głośno. Niektóre osoby nawołują do ich częstszego używania, inne zaś całkowicie się im sprzeciwiają. uznając ten temat za niezwykle ważnym chcielibyśmy przedstawić kilka istotnych informacji.
Lęk i trudności rodziców dziecka w spektrum autyzmu
Rodzice dzieci w spektrum autyzmu są narażeni na wiele trudności, które mogą mieć wpływ na ich codzienne życie. Doświadczają przewlekłego stresu, lęku, zaburzeń depresyjnych oraz symptomów wypalenia rodzicielskiego. Wyzwania, jakie napotykają, mają bezpośredni wpływ na ich funkcjonowanie w roli rodziców, a także kształtują dynamikę całej rodziny.
Znaczenie przemian społecznych i szerszego kontekstu dla pracy terapeutycznej
Jakiś czas temu poruszaliśmy tematykę tego, że niejednokrotnie zdarzało nam się słyszeć głosy o bezsensowności terapii czy psychoterapii. Dołożyliśmy wtedy swoją cegiełkę do jej obrony, pokazując własną perspektywę. Warte zaznaczenia jest jednak, że perspektywa, z jakiej psychologia postrzega klienta_tkę czy pacjenta_tkę zdecydowanie zmieniała się (i pewnie będzie dalej zmieniać) na przestrzeni lat.
Nowe świadczenia dla osób z niepełnosprawnością! Rok 2024 i zmiany prawne
Od długiego czasu fundacje, rodziny i same osoby z niepełnosprawnością zgłaszały potrzebę reformy przepisów dotyczących wsparcia osób z niepełnosprawnością. Wraz z rozpoczęciem 2024 roku widać pierwsze zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który ma wspomóc osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Celem wprowadzonych zmian jest jak największe upodmiotowienie i usamodzielnienie osób z niepełnosprawnościami oraz zapewnienie ich opiekunom niezależności i możliwości powrotu na rynek pracy.
Diagnoza spektrum autyzmu i co dalej?
Poza wsparciem terapeutycznym i psychoterapeutycznym dzieci i dorosłych, zajmujemy się również diagnozą spektrum autyzmu. Przy jej okazji często pojawia się wiele pytań i wątpliwości, związanych z samym spektrum, ale również z formalnościami wokół diagnozy. Z tego względu chcielibyśmy dziś rzucić trochę światła na tę formalną stronę i przedstawić Wam, jak przebiega proces diagnostyczny po uzyskaniu wstępnej opinii zewnętrznych specjalistów_ek
Krótki słownik pojęć związanych z neuroróżnorodnością
Na świecie posługujemy się naprawdę ogromną liczbą języków, które nieraz znacząco się od siebie różnią. Z tego względu pojawiła się potrzeba tworzenia słowników (czy to papierowych, czy elektronicznych), aby umożliwić skuteczną komunikację między ludźmi z różnych zakątków świata. Czy wiedzieliście jednak, że czasami słownik może być potrzebny nawet, jeśli dane osoby z pozoru używają tego samego języka?