PROJEKTY I PUBLIKACJE

Kwestionariusz Psychologicznych Skutków Długotrwałego Stresu (KPSDS) dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną

Fundacja Relacyjni

Kwestionariusz Psychologicznych Skutków Długotrwałego Stresu (KPSDS) dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną powstał jako kontynuacja i rozszerzenie projektu „Zdrowie psychiczne w czasach pandemii. Kwestionariusz Psychologicznych Skutków COVID-19 (KPS COVID-19) wersja dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną” realizowanego jako usługa opracowania i przetestowania 2 innowacji społecznych w obszarze minimalizowania skutków Covid-19 dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z terenu województwa wielkopolskiego dla Województwa Wielkopolskiego – Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu ul. F. Nowowiejskiego 11, 61-731 Poznań. W następstwie rozmów ze specjalistami dotyczącymi potrzeb diagnostycznych oraz w wyniku analizy coraz liczniejszej literatury podsumowującej badania wpływu pandemii na kondycję psychiczną ludzi zauważyliśmy, że pandemia COVID-19 jako sytuacja chronicznego stresu daje podobne efekty, co inne sytuacje stresu przewlekłego. Zdecydowaliśmy się więc zmodyfikować nazwę kwestionariusza, wskazując, że może on być wykorzystany jako narzędzie do badania przesiewowego objawów psychologicznych długotrwałego stresu w ogóle. Kwestionariusz Psychologicznych Skutków Długotrwałego Stresu (KPSDS) dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną jest narzędziem przesiewowym, służącym do diagnozy specyficznych objawów klinicznych pojawiających się w następstwie doświadczania długotrwałego stresu u dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Redakcja czasopisma

Agnieszka  Warszawa (IIS)

Agnieszka Warszawa (IIS)

Terapeuta zajęciowy, logoterapeuta, konsultant

Dyrektor naukowy i współzałożyciel Institutum Investigationis Scovorodianum – międzynarodowej, niezależnej organizacji badawczo-naukowej oraz Gabinetów IWT (Indywidualne Wsparcie Terapeutyczne). Członek WAPP Support Project Association. Terapeuta zajęciowy, środowiskowy, konsultant Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej, logoterapeuta, specjalista w zakresie wsparcia terapeutycznego osób dorosłych w spektrum autyzmu i ich rodzin. Z wykształcenia również: projektant, plastyk oraz informatyk. Pasjonat m.in. Star Treka i twórczości Stanisława Lema.

Bożena Chrostowska dr (WNS UWM)

Bożena Chrostowska dr (WNS UWM)

Pedagożka, wykładowczyni, badaczka

Doktor nauk humanistycznych, pedagożka, konsultant Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej, wykładowczyni w Katedrze Pedagogiki Społecznej i Metodologii Badań Edukacyjnych Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego w Olsztynie. Pełni w uczelni funkcję Koordynatora ds. Wsparcia Edukacyjnego Osób w Spektrum Autyzmu. Interesuje się problematyką wykluczenia społecznego, integracji społecznej, spektrum autyzmu, funkcjonowania osób autystycznych i ich rodzin oraz aktywizmu. Współtwórczyni olsztyńskiego artzina „Papierówka”. Wielbicielka włóczęgi, poezji i Natury. Nie może żyć bez Bieszczadów.

Danka Kopeć prof. UAM, dr hab. (WSE UAM)

Danka Kopeć prof. UAM, dr hab. (WSE UAM)

Pedagożka specjalna, badaczka, wykładowczyni

Absolwentka pedagogiki specjalnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczycielka akademicka- badaczka, pracowniczka Laboratorium Studiów o Niepełnosprawności na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się fenomenem niepełnosprawności intelektualnej (przede wszystkim głębokiej intelektualnej wielorakiej niepełnosprawności), relacją i więzią oraz disability studies.

Dorota Dardas dr inż. (IFM PAN)

Dorota Dardas dr inż. (IFM PAN)

Naukowiec-fizyk, pedagog specjalny, mama

Doktor, inżynier, fizyk, oligofrenopedagog. Zafascynowana badaniami nad ciekłymi kryształami (zawodowo) i spektrum autyzmu (prywatnie). Popularyzatorka nauki. Mama dwójki wspaniałych dzieci znajdujących się na dwóch (skrajnych) obliczach spektrum autystycznej neuroróżnorodności. Ambasadorka nauki bez barier.

Grzegorz Iszkuło prof. dr hab. (PAN, UZG)

Grzegorz Iszkuło prof. dr hab. (PAN, UZG)

Naukowiec, nauczyciel akademicki, biolog leśnik

Prof. UZ – biolog, nauczyciel akademicki, badacz. Ojciec trojga dzieci. Najwięcej uczy się od dzieci, szczególnie od córki w spektrum autyzmu.

Katarzyna Pawelczak dr (WSE UAM)

Katarzyna Pawelczak dr (WSE UAM)

Psycholożka, badaczka, wykładowczyni

Psycholożka, pedagożka, badaczka reprezentacji filmowych osób z niepełnosprawnością, pracuje w Laboratorium Studiów o Niepełnosprawności (UAM w Poznaniu). Od wielu lat pełni funkcję opiekuna Koła Naukowego Studentów Pedagogiki Specjalnej Akademicka Grupa Inicjatyw (AGI). Miłośniczka czarnych kotów, kawy i wędrówek. Dostrzega detale, utrwala obrazy i myśli. Kocha ludzi, relacje, życie i …filmy.

Magdalena Hardt doktorantka (WPiK UAM)

Magdalena Hardt doktorantka (WPiK UAM)

Psycholożka, badaczka, mama

Psycholog dziecięcy, badacz. Szczególnie zainteresowana rozwojem dzieci w wieku 0-6 lat oraz ich interakcją z rodzicami. Te obszary zgłębia na studiach doktoranckich (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM). Wiedzę o nich wprowadza w praktykę w ramach pracy terapeutycznej w Centrum Słowo oraz diagnostycznej w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Prywatnie żona, mama i wielbicielka rozmów.

Marta Wrześniewska-Pietrzak prof. UAM, dr hab. (WFPiK UAM)

Marta Wrześniewska-Pietrzak prof. UAM, dr hab. (WFPiK UAM)

Językoznawca, glottodydaktyk, surdoglottodydaktyk

Językoznawca, glottodydaktyk, surdoglottodydaktyk; wykłada na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM; w pracy badawczej interesuje się przede wszystkim relacją język – człowiek – kultura, z zaciekawieniem przygląda się społeczności g/Głuchych, a także uczniom cudzoziemskim podejmującym naukę w polskich szkołach; pasjonuje się uczeniem języka polskiego jako obcego/ drugiego; opiekun naukowy Koła Naukowego Polonistów Co-lektor, które zajmuje się kwestiami glottodydaktycznymi; na co dzień mama dwójki nastolatków, miłośniczka kawy i spotkań z młodzieżą (też przy kawie).

Michał  T. Handzel dr (IIS)

Michał T. Handzel dr (IIS)

Psycholog, filozof, terapeuta

Kierownik naukowy i współzałożyciel Institutum Investigationis Scovorodianum – międzynarodowej, niezależnej organizacji badawczo-naukowej oraz Gabinetów IWT (Indywidualne Wsparcie Terapeutyczne). Konsultant Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej, psycholog, terapeuta zajęciowy, logoterapeuta, specjalista w zakresie wsparcia terapeutycznego osób dorosłych w spektrum autyzmu i ich rodzin, Philosophical Counselor. Wykładowca na kierunku doradztwa filozoficznego z mentoringiem. Z wykształcenia również: historyk filozofii, historyk idei, etyk. Pasjonat m. in. kultury antycznej, mediewistyki, judaistyki, rosjoznawstwa, ukrainoznawstwa i szermierki japońskiej.

Joanna Szczepaniak

Joanna Szczepaniak

Mama, grafik, początkujący UX designer

Od wielu lat projektuję czasopisma i grafiki użytkowe. Uwielbiam typografię oraz malarstwo Petera Brueghela. Od początku 2023 r. zgłębiam tajniki UX designu. Jestem szczęśliwą żoną, mamą dwóch córek, dlatego moje zainteresowania krążą wokół rodzicielstawa bliskości, NVC oraz pozytywnej dyscypliny. Nie lubię stwierdzenia „nie da się” i zawsze muszę sprawdzić czy rzeczywiście. Zwykle nie chodzę utartymi ścieżkami, raczej pod prąd. W wolnych chwilach gotuję, praktykuję jogę, kocham góry. Zamiast kawy piję yerba mate.

Anna Pęczkowska-Ziętak, mgr (ZSP w Paterku)

Anna Pęczkowska-Ziętak, mgr (ZSP w Paterku)

Nauczyciel wychowania przedszkolnego, mama i żona

Absolwentka 5-letnich studiów magisterskich na kierunku Pedagogika o specjalności Edukacja przedszkolna i terapia pedagogiczna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz studiów podyplomowych na kierunku Integracja Sensoryczna. Nieustannie podnosząca swoje kompetencje poprzez udział w kursach i szkoleniach pedagogicznych i psychologicznych. Nauczyciel mianowany pracujący w edukacji przedszkolnej, wychowawca jednego z oddziałów Przedszkola w Paterku. Prywatnie mama i żona uwielbiająca spędzanie czasu z rodziną, wspólne podróże, szum morza, mecze piłki nożnej i siatkówki. Najchętniej odpoczywająca w ciszy i spokoju.

Paulina Gołaska-Ciesielska dr (CWR)

Paulina Gołaska-Ciesielska dr (CWR)

Psycholożka, pedagożka specjalna, terapeutka relacyjna

Psycholożka, pedagożka specjalna, terapeutka relacyjna, badaczka. Interesuje się tematyką wspierania rozwoju emocjonalnego i społecznego człowieka. Prowadzi Centrum Wspierania Relacji wraz z działającą przy nim Fundacją RELACYJNI, w ramach którego organizuje konsultacje indywidualne dla dzieci, młodzieży, rodziców i specjalistów oraz szkolenia, warsztaty, grupy spotkaniowe i superwizje. Jej zawodową pasją są relacje. Prywatnie szczęśliwa żona, posiadaczka węgierskiego wyżła i lokalna eko-siła sprzątająca pobliskie lasy.

Maciek Wodziński doktorant (WFiS UMCS)

Maciek Wodziński doktorant (WFiS UMCS)

Filozof, badacz, tata

Jestem filozofem, doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UMCS oraz ojcem dwójki dzieci w spektrum autyzmu, Mai i Aleksa. Moje zainteresowania badawcze ogniskują się na styku filozofii, psychologii i psychiatrii, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii etycznych oraz epistemologii społecznej. Uważam, że uprawianie humanistyki ma sens przede wszystkim, gdy jest zaangażowane, dlatego staram się łączyć pracę naukową z działalnością na rzecz środowiska osób w spektrum autyzmu i szerzej pojętego dobrostanu psychicznego poprzez organizację dyskusji, warsztatów czy popularnonaukowe publikacje.